2009-02-24

Små ...

irriterande saker ur verkligheten Del 1:
Vissa saker (som alltsom oftast är helt ointressanta egentligen) kan irritera mig. Som t ex låttexter som är konstiga(anser jag). Ett bra exempel på det är en låt som spelas flitigt just nu, med en refräng som går ungefär så här: " well are we human or are we dancer" (kommer för tillfället inte på vare sig namnet på låten eller på gruppen som framför detta elände). Hallå va ¤¤¤ betyder det? Är vi mänskliga eller är vi dansare. Jag får inte till det. Är det bara jag eller betyder det verkligen ingenting. Eller kan det vara så att jag helt enkelt är för blåst för att fatta denna lysande textrad(kanske det mest troliga). Jag visste inte att det ena uteslöt det andra utan trodde faktist( i min dumhet förmodligen) att det var ganska mänskligt att dansa.
Men inte nog med alla dessa konstiga texter(det kommer fler exempel i resterande delar av denna följetång), det finns flera sådana småsaker som irriterar. Ta t ex alla genomruttna översättningar på utländska filmtitlar. Exempel: Filmen som i Sverige döptes till "Blåst på konfekten" hette i orginal " 10 ". Inte riktigt samma om jag får säga. Ytterligare exempel är alla "det våras för....." -filmerna eller varför inte alla "tjejen som ...."-rullarna som inte ens är i närheten av att följa någon serie eller dylikt , utan bara blev översatta för att vi svenskar nog inte skulle förstå annars. Eller vad?
Fler sånahär "småirrar" kommer att dyka upp i flera inlägg framöver. Bara som en varning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar